Gisteren begon hij al moeilijk te doen. Sputterend internet. Ik heb een totaalpakket van een internetaanbieder met een eigen sportkanaal en eigenlijk werkt alles in huis inmiddels via wifi, resp. het internet. De vaatwasser, de oven, de kookplaat, de verwarming, de lampen etc etc, alle verbonden met WiFi. Kortom zonder internet ligt ons huis letterlijk plat. Ik merkte de storing bij het vooruitkijken van een TV programma. Regelmatig werd de film onderbroken met ‘Oeps! Er is iets mis met uw verbinding’. Even de downloadsnelheid van Internet getest met een ‘speedtest’ en inderdaad de downloadsnelheid was nagenoeg nul. De uploadsnelheid was overigens wel normaal. Kortom, het euvel lag bij de provider.
Kijk je op de website van de provider (via de telefoon met 4G) dan zie je dat voor ons adres er geen problemen zijn. Dat is op deze website hard geprogrammeerd blijkbaar. Later op de avond werkte het allemaal weer prima.

Vanmorgen probeerde ik mijn werk-laptop te starten, maar helaas, het apparaat kon geen verbinding maken. Dit is helaas wel eens eerder gebeurd en dan is het een kwestie van het modem en/of de router even resetten; uitzetten, even wachten en weer aanzetten. Deze storingen zijn meestal het gevolg van een update bij de provider. In de meeste gevallen komt dan alles wel weer terug. Vanmorgen helaas niet. Wat ik ook probeerde, ik kreeg het niet aan de praat.

Het modem van de provider staat in bridgestand, dus slechts één poortje geeft internet door. Daarop de router losgekoppeld van het modem en een laptop rechtstreeks op het poortje aangesloten. Toen kreeg ik wel verbinding. Weliswaar niet zo krachtig als mijn abonnement me belooft, maar toch.

Probleem bleek toen dat het modem dus niet praatte met de router. Na wat zoekwerk heb ik de instellingen van de router kunnen bekijken. Ik ben geen technicus, dus voor mij zeggen de instellingen niet zoveel. Wel vertelde de router dat de ‘DHCP server van de provider niet correct werkte’. Dus lag het toch aan de provider.

Dus ik probeer contact te leggen. Via 1200 bellen had geen zin. Voor dit soort vragen kom je in een loop via het telefoonbandje en dus geen steek verder. Dat gold ook voor de app. Daar had je nog de escape om te chatten, maar helaas was het te druk en kon er niet gechat worden. Gewoon een mens van vlees en bloed aan de lijn krijgen waaraan je kan vertellen wat je probleem is kan blijkbaar niet bij een provider met 3,5 miljoen klanten. Een e-mail sturen overigens ook niet. Zonder hulp ga je dan in cirkels redeneren en voor je het weet ben je vier uur verder en alleen nog maar verder van huis. Soms banjer je als een olifant door de digitale porseleinkast. De bedoeling was dus dat ik vandaag gewoon zou gaan werken. Dat ging dus gewoon niet. 

Teneinde raad maar een servicebedrijf in ons dorp gebeld die producten van deze provider verkoopt. Moeilijk om uit te leggen, dus ik zou in de loop van de middag worden teruggebeld door een specialist. Door de juffrouw werd mij wel verteld dat ik het modem van de stroom af moest halen: minstens een uur. Dat onwaarschijnlijke advies had ik opgevolgd en warempel, daarna kon het modem weer praten met de router en kwam er weer leven in mijn internet. Ik moest wel mijn WiFi-verbindingen opnieuw configureren, maar daarna was het internet weer levend. Nou ja. Ik moest wel alle apparaten opnieuw aanmelden bij de nieuwe ‘Wifi’. Volgens de YouTube-filmpjes een fluitje van een cent, maar in de praktijk ben ik toch wel een uur bezig geweest om de Mini Home Google met zijn assistent weer aan de praat te krijgen. Het zit vaak in de volgorde hoe je dingen aanpakt en dat komt niet altijd even duidelijk over op de engelstalige youtube tutorials. De ’specialist’ daarna weer afgebeld, maar die boodschap bleek niet te zijn aangekomen, dus de goede man belde me alsnog op. Na afloop van het gesprek zei hij schertsend dat ik maar bij hen moest komen werken, toen ik vertelde wat ik allemaal gedaan had.

Wat ben je toch afhankelijk geworden van internet. Dat merk je pas als het uitvalt. En wat slecht is de service van de providers. Klantenservices zijn grotendeels gerobotiseerd. Ze halen je eerst door een script en via keuzes kom je in vervolgscripts terecht. In het gunstigste geval kom je minuten later terug waar je begonnen was zonder een antwoord. Onderweg laten ze je allemaal dingen doen die je al tien keer hebt gedaan en die niet werken. Je bloeddruk stijgt en je geduld raakt op. Beide hebben geen zin. Het probleem blijft en je moet eindeloos geduld hebben als je de cirkel niet doorbreekt.

En hoe doorbreek je de cirkel? Door een expert in te schakelen. Die is dan niet van je provider, want daar krijg je geen gehoor. Je zult een plaatselijke internetguru moeten inhuren om jouw -waarschijnlijk klein- probleem op te lossen. Voordat je het weet ben je 100 euro verder. En de vraag is of er nog mensen in de buurt zijn die verstand hebben van deze thuisnetwerken? Alle PC-winkeltjes zijn door de komst van de elektronica-internetgiganten weggeconcurreerd. En ondertussen tikt de tijd door. Zonder internet kan ik niet werken, dus zal ik de verloren tijd op een ander moment moeten inhalen.

Nu ben ik nog enigszins ingewijd in de digitale wereld, maar je zou maar eens totaal onbekend zijn met deze digitale kluw. Waar moet je dan heen? Volgens mij is hier wel een verdienmodel voor te verzinnen. Het probleem is gelukkig opgelost. Volgens mij had ik niets verkeerds gedaan. Maar waar kan ik mijn 6 verloren werkuren gaan declareren?